Amtech overgenomen door Stahlgruber

Redactie Redactie
• Laatste update:

Rupro verwerft 55% van de aandelen van het nieuwe bedrijf, dat verder gaat onder de naam Amtech Automotive. De overige aandelen blijven in handen de huidige eigenaren Frans Brouwer, Sip Meijer, Martin Bos en Jop Wiertz. Wel is afgesproken dat Rupro op termijn ook de overige aandelen overneemt. De overname heeft volgens de betrokken partijen geen personele gevolgen. De locaties en functies blijven ongewijzigd.

Geen overlap
De dagelijkse leiding van Amtech Automotive blijft ook in handen van de huidige directeur Frans Brouwer. Hij is blij met de overname, die volgens hem los staat van het faillissement vorig jaar. “We hebben toen zelfstandig een succesvolle doorstart gerealiseerd. Maar als kleine speler is het commercieel wel steeds lastiger in een steeds internationaler opererende markt. Deze overname zorgt voor een sterk verbeterde financiële structuur. Die stelt ons in staat om de vele plannen die wij hebben nog beter ten uitvoer te brengen”, aldus Brouwer in een reactie aan Automotive. Een van die plannen is de hernieuwde promotie van het aircoservice concept, te beginnen op de AutovakRAI, die morgen haar deuren opent. “De timing is inderdaad niet toevallig. We zijn al sinds het laatste kwartaal vorig jaar bezig met de gesprekken met Rupro. Maar we wilden allen zorgvuldig afstemmen, ook met de leveranciers van beide partijen.”
Het productprogramma blijft voorlopig ongewijzigd. Amtech Automotive is in Nederland leverancier van de producten van Nussbaum. Verder levert het Texa airco producten en universele diagnose testapparatuur van Texa, G-scan en Autodiagnos. Ook levert het via de grossier de merken Horn & Bauer, Romess, Fronius en Rodcraft.

Grossiers
Volgens Brouwer ontstaat er nauwelijks overlap met de productlijnen van de overige Rupro-bedrijven. “Op de Texa diagnose-apparatuur na, die Explora ook levert, houden we allemaal onze eigen lijnen en distributienetwerk”, aldus de Amtech directeur. “Natuurlijk wordt er gezocht naar het benutten van synergie-voordelen, maar alle dochterbedrijven blijven zelfstandig opereren. Zo is bijvoorbeeld afgesproken dat we niet intern lijnen gaan uitwisselen. We blijven dus concurreren, net als nu, maar dan onder dezelfde moeder.”
De prioriteit  van de nieuwe organisatie is volgens Brouwer het vergroten van de commerciële slagkracht. “We gaan ons vooral richten op het beter bedienen van ons grossiersnetwerk.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.