Directeur Landwind: veel geleerd van fouten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vijf jaar geleden verliep de introductie van Landwind dramatisch en trok u het merk terug. Waarom gaf u het niet op?
Vanwege het enorme verkoopsucces dat we toen hadden. Ondanks de slechte publiciteit verkocht de auto prima. We hebben er honderdvijftig van verkocht. Er is markt voor. Alleen het is buitengewoon gecompliceerd en moeilijk om een auto op de markt te brengen.

Wat heeft u geleerd van de toen gemaakte fouten?
Enorm veel. Bijvoorbeeld dat de kwaliteit van de auto op orde moet zijn, wil je een kans maken. We hebben enorm geïnvesteerd in de kwaliteit van het product. Samen met het RDW, TNO en EuroNcap hebben we jaren gewerkt aan de CV9. De auto is voor 95 procent veranderd. Wij denken dat de auto van EuroNcap 3 sterren gaat krijgen, wat zeer gemiddeld is.  Maar het hele proces zorgt er wel voor dat we anderhalf jaar later dan gepland pas de markt op gaan.

Hoe is de ondersteuning vanuit de fabriek?
De fabriek (Jiangling – red) ondersteunt ons op alle mogelijke manieren. Ze willen per se slagen in Europa. Niet voor het geld, de markt hier is veel kleiner dan de thuismarkt en krimpt, maar vooral voor de eer. De ontwikkeling en het testen van de auto gebeurt in Europa. Alles wat wij graag willen zien, wordt door de fabriek doorgevoerd. Landwind draagt de kosten hiervan.

Hoeveel auto’s denk je te kunnen verkopen in Europa?
Daar doen we geen uitspraken over. De fabriek legt ons geen targets op. De basis moet goed zijn. In Nederland mikken we voor komend jaar op 1.500 auto’s.

Is het dealernetwerk al ingevuld?
Daar zijn we nu mee bezig. We hebben nu zo’n 20 dealers aangesteld. We zijn nog in gesprek met andere kandidaten. In totaal willen we er 35 aanstellen. Daarbij hanteren we lage standards, zodat de kosten beperkt blijven.

Kroymans werd ook importeur voor heel Europa, maar dan van de GM-merken Cadillac, Corvette en Hummer. Het bedrijf vertilde zich hier enorm aan en het leidde mede tot het faillissement.  Waarom zou het jullie wel lukken?
Wij bouwen heel rustig ons netwerk op. Land voor land. We richten regional sales offices in voor verkoop en marketing en verder gebeurt alles digitaal. Er is een webbased-systeem in 5 talen waarmee dealers auto’s en onderdelen kunnen bestellen, garantieclaims kunnen afhandelen etc. In Credit Agricole (Ribank in Nederland –red) hebben we een captive. Daarbij zijn de investeringen die nodig zijn om Landwinds te verkopen natuurlijk veel lager dan destijds bij Kroymans.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Directeur Landwind: veel geleerd van fouten | Automotive Online

Directeur Landwind: veel geleerd van fouten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vijf jaar geleden verliep de introductie van Landwind dramatisch en trok u het merk terug. Waarom gaf u het niet op?
Vanwege het enorme verkoopsucces dat we toen hadden. Ondanks de slechte publiciteit verkocht de auto prima. We hebben er honderdvijftig van verkocht. Er is markt voor. Alleen het is buitengewoon gecompliceerd en moeilijk om een auto op de markt te brengen.

Wat heeft u geleerd van de toen gemaakte fouten?
Enorm veel. Bijvoorbeeld dat de kwaliteit van de auto op orde moet zijn, wil je een kans maken. We hebben enorm geïnvesteerd in de kwaliteit van het product. Samen met het RDW, TNO en EuroNcap hebben we jaren gewerkt aan de CV9. De auto is voor 95 procent veranderd. Wij denken dat de auto van EuroNcap 3 sterren gaat krijgen, wat zeer gemiddeld is.  Maar het hele proces zorgt er wel voor dat we anderhalf jaar later dan gepland pas de markt op gaan.

Hoe is de ondersteuning vanuit de fabriek?
De fabriek (Jiangling – red) ondersteunt ons op alle mogelijke manieren. Ze willen per se slagen in Europa. Niet voor het geld, de markt hier is veel kleiner dan de thuismarkt en krimpt, maar vooral voor de eer. De ontwikkeling en het testen van de auto gebeurt in Europa. Alles wat wij graag willen zien, wordt door de fabriek doorgevoerd. Landwind draagt de kosten hiervan.

Hoeveel auto’s denk je te kunnen verkopen in Europa?
Daar doen we geen uitspraken over. De fabriek legt ons geen targets op. De basis moet goed zijn. In Nederland mikken we voor komend jaar op 1.500 auto’s.

Is het dealernetwerk al ingevuld?
Daar zijn we nu mee bezig. We hebben nu zo’n 20 dealers aangesteld. We zijn nog in gesprek met andere kandidaten. In totaal willen we er 35 aanstellen. Daarbij hanteren we lage standards, zodat de kosten beperkt blijven.

Kroymans werd ook importeur voor heel Europa, maar dan van de GM-merken Cadillac, Corvette en Hummer. Het bedrijf vertilde zich hier enorm aan en het leidde mede tot het faillissement.  Waarom zou het jullie wel lukken?
Wij bouwen heel rustig ons netwerk op. Land voor land. We richten regional sales offices in voor verkoop en marketing en verder gebeurt alles digitaal. Er is een webbased-systeem in 5 talen waarmee dealers auto’s en onderdelen kunnen bestellen, garantieclaims kunnen afhandelen etc. In Credit Agricole (Ribank in Nederland –red) hebben we een captive. Daarbij zijn de investeringen die nodig zijn om Landwinds te verkopen natuurlijk veel lager dan destijds bij Kroymans.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.