‘Prijsbodem online onderdelenverkoop bereikt’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De verkoop van auto-onderdelen via webshops neemt nog steeds toe, maar blijft achter bij de verwachtingen en groeit niet meer zo snel als drie jaar geleden. Tussen 2012 en 2015 werd er in bijna alle Europese landen nog jaarlijks tientallen procenten omzetgroei uit online onderdelenverkoop genoteerd. De afgelopen maanden zwakte deze groei echter af. 

Vrei, waarin vrijwel alle grote toeleveranciers van de auto-industrie vertegenwoordigd zijn (o.a Bosch, Valeo, Denso, ZF), deed in 2012 een soortgelijk onderzoek in samenwerking met 2HM & Associates. In het onderzoek van dit jaar stelden de onderzoekers een vijftal trends vast.  

Groei zwakt af
In alle onderzochte Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje en Polen) is door Vrei en 2HM een groei waargenomen die kleiner is dan de 10 procent die tot 2018 werd verwacht. De reden voor de afzwakkende groei ligt volgens de onderzoekers in de steeds verder teruglopende mogelijkheden voor consumenten om zelf werkzaamheden uit te voeren aan hun auto. Dit door de toegenomen technische complexiteit van voertuigen.

Ebay levert in
Ebay Motors wordt door de onderzoekers gezien als de belangrijkste speler in de online verkoop van auto-onderdelen. Een omzet- en inkomstenanalyse van bijna zeventig productgroepen van Ebay Motors laat zien dat de verkoop is afgenomen ten opzichte van 2013, in ieder geval in Duitsland. De reden hiervoor zou onder meer zijn dat er een omzetverschuiving heeft plaatsgevonden van Ebay-handelaren naar eigen webwinkels en de toenemende concurrentie van andere platforms zoals Amazon en Daparto. In sommige andere landen steeg de verkoop door Ebay juist.

Amazon serieuze concurrent 
Met een geschatte omzet van 80 tot 120 duizend euro uit auto-onderdelen ligt Amazon in Duitsland nu op gelijke voet met grote retailers als ATU en KFZteile24. De huidige omzet komt voornamelijk uit makkelijk te monteren producten zoals ruitenwissers, lampen, poetsmiddelen en olie. Of Amazon in de toekomst een grotere rol gaat spelen in de klassieke slijtdelen is niet duidelijk.

Professionalisering van aanbieders 
Het merendeel van de online aanbieders heeft de opstartfase inmiddels overleefd en investeert fors in zijn winkels. Kenmerkend hiervoor zijn toenemende internationalisering, diversificatie van de partijen waar wordt ingekocht, professionele prijsstrategieën en de toenemende aandacht voor commerciële klanten, zoals garagebedrijven. Ongeveer de helft van de webwinkels is ondertussen meertalig en biedt aanvullende diensten.

Bodem bereikt 
Het prijsverschil tussen offline en online aanbieders is in de afgelopen drie jaar verder gegroeid tot gemiddeld 21 procent. Volgens de door Vrei en 2HM geraadpleegde marktdeskundigen is daarmee de bodem bereikt. “Tegen de achtergrond van de consolidatie van de markt en een sterkere combinatie van de offline en online wereld, lijkt een verdere daling van de prijzen niet logisch”, aldus Vrei en 2HM in het onderzoeksrapport.

Marktplaats, wat onderdeel is van Ebay, zet vanaf dit jaar ook groot in op online onderdelenverkoop. En bandenfabrikant Apollo maakte gisteren bekend bandenwebshop Reifen.com te kopen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Prijsbodem online onderdelenverkoop bereikt’ | Automotive Online

‘Prijsbodem online onderdelenverkoop bereikt’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De verkoop van auto-onderdelen via webshops neemt nog steeds toe, maar blijft achter bij de verwachtingen en groeit niet meer zo snel als drie jaar geleden. Tussen 2012 en 2015 werd er in bijna alle Europese landen nog jaarlijks tientallen procenten omzetgroei uit online onderdelenverkoop genoteerd. De afgelopen maanden zwakte deze groei echter af. 

Vrei, waarin vrijwel alle grote toeleveranciers van de auto-industrie vertegenwoordigd zijn (o.a Bosch, Valeo, Denso, ZF), deed in 2012 een soortgelijk onderzoek in samenwerking met 2HM & Associates. In het onderzoek van dit jaar stelden de onderzoekers een vijftal trends vast.  

Groei zwakt af
In alle onderzochte Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje en Polen) is door Vrei en 2HM een groei waargenomen die kleiner is dan de 10 procent die tot 2018 werd verwacht. De reden voor de afzwakkende groei ligt volgens de onderzoekers in de steeds verder teruglopende mogelijkheden voor consumenten om zelf werkzaamheden uit te voeren aan hun auto. Dit door de toegenomen technische complexiteit van voertuigen.

Ebay levert in
Ebay Motors wordt door de onderzoekers gezien als de belangrijkste speler in de online verkoop van auto-onderdelen. Een omzet- en inkomstenanalyse van bijna zeventig productgroepen van Ebay Motors laat zien dat de verkoop is afgenomen ten opzichte van 2013, in ieder geval in Duitsland. De reden hiervoor zou onder meer zijn dat er een omzetverschuiving heeft plaatsgevonden van Ebay-handelaren naar eigen webwinkels en de toenemende concurrentie van andere platforms zoals Amazon en Daparto. In sommige andere landen steeg de verkoop door Ebay juist.

Amazon serieuze concurrent 
Met een geschatte omzet van 80 tot 120 duizend euro uit auto-onderdelen ligt Amazon in Duitsland nu op gelijke voet met grote retailers als ATU en KFZteile24. De huidige omzet komt voornamelijk uit makkelijk te monteren producten zoals ruitenwissers, lampen, poetsmiddelen en olie. Of Amazon in de toekomst een grotere rol gaat spelen in de klassieke slijtdelen is niet duidelijk.

Professionalisering van aanbieders 
Het merendeel van de online aanbieders heeft de opstartfase inmiddels overleefd en investeert fors in zijn winkels. Kenmerkend hiervoor zijn toenemende internationalisering, diversificatie van de partijen waar wordt ingekocht, professionele prijsstrategieën en de toenemende aandacht voor commerciële klanten, zoals garagebedrijven. Ongeveer de helft van de webwinkels is ondertussen meertalig en biedt aanvullende diensten.

Bodem bereikt 
Het prijsverschil tussen offline en online aanbieders is in de afgelopen drie jaar verder gegroeid tot gemiddeld 21 procent. Volgens de door Vrei en 2HM geraadpleegde marktdeskundigen is daarmee de bodem bereikt. “Tegen de achtergrond van de consolidatie van de markt en een sterkere combinatie van de offline en online wereld, lijkt een verdere daling van de prijzen niet logisch”, aldus Vrei en 2HM in het onderzoeksrapport.

Marktplaats, wat onderdeel is van Ebay, zet vanaf dit jaar ook groot in op online onderdelenverkoop. En bandenfabrikant Apollo maakte gisteren bekend bandenwebshop Reifen.com te kopen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.