KPMG: consumenten rijden liever zuinig dan innovatief

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder 200 topmanagers in de internationale auto-industrie. Zij zijn geïnterviewd over de verwachte ontwikkelingen in de komende vijf tot vijftien jaar.

Prijs is leidend
Volgens Haijo Kampinga, bij KPMG verantwoordelijk voor de automobielsector, willen consumenten wel innovatieve producten, maar mag het niks extra`s kosten. “Mits het natuurlijk gesubsidieerd wordt.” Daarom kiezen consumenten volgens KPMG steeds minder voor klimaatvriendelijke, dure aandrijftechnieken als elektriciteit, aardgas of biodiesel. “Klimaatvriendelijk is niet per definitie zuinig voor de portemonnee. Voor consumenten is de prijs nog steeds leidend bij aanschaf van een nieuwe auto. Of milieuvriendelijke, elektrisch aangedreven auto’s een succes worden, hangt dus vooral af van de prijs, en van overheidssubsidies en belastingmaatregelen.” 

De ondervraagde managers denken dat consumenten uit opkomende markten waaronder Brazilië, Rusland, India en China wel vaker kiezen voor deze `groene` voertuigen. “Zeker in de gevestigde landen, de VS en West- Europa bijvoorbeeld, blijven conventionele aandrijvingen de komen jaren leidend. Daarom zal absoluut nog worden geïnvesteerd in het nog zuiniger maken van deze benzine- en dieselmotoren.”

Hybride motoren in trek
De ondervraagden zien in het elektrische segment vooral groei in het aantal plug-in hybrides, zowel in Japan, West-Europa en Noord-Amerika als de opkomende markten. Kampinga: “Veel topmerken hebben er dan ook voor gekozen om hybride motoren in het hogere segment te introduceren, zoals bijvoorbeeld de Mercedes S500, de BMW i8 en de Lexus CT 200h. Dat de sector de komende tijd investeert in het zuiniger en minder milieubelastend maken van conventionele verbrandingsmotoren kan betekenen dat een verdergaande ontwikkeling van hybride motoren tot stilstand komt.” 

Organische groei
Vorig jaar verwachtte de branche vooral te groeien door samenwerkingsverbanden en joint ventures. Dat heeft plaatsgemaakt voor organische groei, het betreden van nieuwe markten en nieuwe producten ontwikkelen. Ruim 80 procent van de bedrijven in Japan, West-Europa en Noord-Amerika ziet organische groei als belangrijkste ondernemingsstrategie.
Volgens KPMG kan deze omschakeling het gevolg zijn van de uitdagingen die samenwerking met zich meebrengt op het gebied van effectieve integratie en het realiseren van de noodzakelijke synergie. “Toch zullen samenwerkingsverbanden met nieuwe toetreders op het gebied van elektronica en mobiliteitsoplossingen in het begin noodzakelijk blijven.”

KPMG: consumenten rijden liever zuinig dan innovatief | Automotive Online

KPMG: consumenten rijden liever zuinig dan innovatief

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder 200 topmanagers in de internationale auto-industrie. Zij zijn geïnterviewd over de verwachte ontwikkelingen in de komende vijf tot vijftien jaar.

Prijs is leidend
Volgens Haijo Kampinga, bij KPMG verantwoordelijk voor de automobielsector, willen consumenten wel innovatieve producten, maar mag het niks extra`s kosten. “Mits het natuurlijk gesubsidieerd wordt.” Daarom kiezen consumenten volgens KPMG steeds minder voor klimaatvriendelijke, dure aandrijftechnieken als elektriciteit, aardgas of biodiesel. “Klimaatvriendelijk is niet per definitie zuinig voor de portemonnee. Voor consumenten is de prijs nog steeds leidend bij aanschaf van een nieuwe auto. Of milieuvriendelijke, elektrisch aangedreven auto’s een succes worden, hangt dus vooral af van de prijs, en van overheidssubsidies en belastingmaatregelen.” 

De ondervraagde managers denken dat consumenten uit opkomende markten waaronder Brazilië, Rusland, India en China wel vaker kiezen voor deze `groene` voertuigen. “Zeker in de gevestigde landen, de VS en West- Europa bijvoorbeeld, blijven conventionele aandrijvingen de komen jaren leidend. Daarom zal absoluut nog worden geïnvesteerd in het nog zuiniger maken van deze benzine- en dieselmotoren.”

Hybride motoren in trek
De ondervraagden zien in het elektrische segment vooral groei in het aantal plug-in hybrides, zowel in Japan, West-Europa en Noord-Amerika als de opkomende markten. Kampinga: “Veel topmerken hebben er dan ook voor gekozen om hybride motoren in het hogere segment te introduceren, zoals bijvoorbeeld de Mercedes S500, de BMW i8 en de Lexus CT 200h. Dat de sector de komende tijd investeert in het zuiniger en minder milieubelastend maken van conventionele verbrandingsmotoren kan betekenen dat een verdergaande ontwikkeling van hybride motoren tot stilstand komt.” 

Organische groei
Vorig jaar verwachtte de branche vooral te groeien door samenwerkingsverbanden en joint ventures. Dat heeft plaatsgemaakt voor organische groei, het betreden van nieuwe markten en nieuwe producten ontwikkelen. Ruim 80 procent van de bedrijven in Japan, West-Europa en Noord-Amerika ziet organische groei als belangrijkste ondernemingsstrategie.
Volgens KPMG kan deze omschakeling het gevolg zijn van de uitdagingen die samenwerking met zich meebrengt op het gebied van effectieve integratie en het realiseren van de noodzakelijke synergie. “Toch zullen samenwerkingsverbanden met nieuwe toetreders op het gebied van elektronica en mobiliteitsoplossingen in het begin noodzakelijk blijven.”